giovedì 7 maggio 2015

Sammlung Goetz Munich, Herzog & de Meuron

I want to share here this video about this wonderful project, although a bit dated,by Herzog & de Meuron: the Museum Sammlung Goetz in Munich. Note the treatment of the facades, the selection of materials and their composition (recurrent theme in the projects of Herzog & de Meuron).
Another interesting theme is the ground attack : the building seems to float.


lunedì 4 maggio 2015

The purity of the architecture

there are no words to describe the purity of the architecture of Kahn, we just watch and listen.

domenica 13 luglio 2014

L' importanza del tratto

L' avvento del cad in architettura ha rappresentato certamente una svolta epocale, nei costi, nella fatica, soprattutto nei tempi di esecuzione. Ciò ha però comportato una perdita di vista di quello che è un elemento fondamentale dell' architettura: lo schizzo. 
Lo schizzo è l' elemento più intimo di un progetto, l' embrione, il seme di ciò che potrà essere un giorno edificio, un oggetto od anche restare semplicemente un' idea.
Oggi nessuno più disegna, eppure tutti restano affascinati quando vedono i celeberrimi disegni di Le Corbusier o Mies, si sta li ad ammirarli inermi.
Come dicevo l' avvento del cad ha rappresentato una svolta sotto tanti punti di vista, ma ha provocato anche tutta una serie di contro quali ad esempio ridurre la progettazione architettonica ad una mera serie di copia-incolla, oltre che perdere di vista la spazialità, la forma di ciò che si va a progettare.
Io credo che bisogna tornare a disegnare, scarabocchiare, provare, osare, perchè anche nel tratto più semplice, bello o brutto che sia, c' è un ragionamento, un pensiero, un tentativo di rappresentazione che si discosta dalla semplice operazione macchinosa di cui spesso si è schiavi. 
Disegnare, pensare è un pò come tornare bambini, ed è questo che un buon architetto deve fare: immaginare cose che gli altri non possono.

The coming of CAD in architecture was certainly a turning point in cost, in effort, especially in the execution times. However, this has resulted in a loss of view of what is a fundamental element of 'architecture: the sketch. 
The sketch is the 'most intimate element of a project, the' embryo, the seed of what will one day be building, an object, or even remain simply a 'idea. 
Today, no more draws, yet all are fascinated when they see the famous drawings of Le Corbusier or Mies, you are helpless to admire them. 
As I said the 'advent of CAD was a turning point in so many points of view, but has also caused a series of counter such as reducing the architectural design to a mere series of copy-paste, as well as to lose sight of the space, the form of what is going to plan. 
I think you should go back to drawing, doodle, try, dare, because even in the most simple, beautiful or ugly, that is, c 'is an argument, a thought, an attempt to represent that deviates from the simple operation of which is often cumbersome we are slaves. 
Drawing, thinking is a bit like a kid again, and that's what a good architect should do: imagine things that others can not.






lunedì 9 dicembre 2013

decomposition

Voglio oggi raccontare un progetto che mi sta molto a cuore. E' un progetto nato per caso, ma che era in elaborazione da molto tempo. 
Questo progetto è più che altro un processo che ha come tema fondamentale quello della figura umana, che durante il quale viene scomposta e ricomposta attraverso operazioni di geometria descrittiva fino ad arrivare a ridefinire una nuova forma della figura stessa.
Ciò che più mi interessava durante la lavorazione non  era tanto il risultato finale, ma il processo mentale. Processo attraverso il quale si fonde tutto ciò che disciplina la geometria descrittiva dalle proiezioni ai ribaltamenti, forme bidimensionali che diventano tridimensionali, fino ad arrivare ad evolversi in elementi prospettici; alla fine di tutto questo processo vi è la resituzione di una nuova forma della figura o dell' elemento.
Queste che vi mostro sono le prime tre tele, e sono state presentate al' interno di un evento, "Libera la tua Arte" svoltosi a Napoli il 29/11/2013.

Today I want to tell about a project that is close to my heart. It 'a project born by chance, but that was under construction for a long time.
This project is more of a process that has as its fundamental theme of the human figure, in which it is decomposed and recomposed through operations of descriptive geometry until you get to redefine a new form of the figure itself.
What most interested me during the process was not so much the end result, but the mental process. The process by which merges everything that regulates the descriptive geometry projections to rollovers, two-dimensional forms that become three-dimensional, until you get to evolve into perspective elements and at the end of this process there is resituzione of a new form of the figure or dell 'element.

I show that these are the first three paintings, and were presented to the 'inside of an event, "Unleash Your Art" held in Naples on 29/11/2013.

volto: acrilico su tela 50x60cm.
face: acrylic on canvas 50x60cm.
mani: acrilico su tela 30x60cm
hands: acrylic on canvas 30x60cm
corpo: acrilico su tela 50x60cm
body: Acrylic on canvas 50x60cm